tisdag 8 december 2015

Skogsprov i Arvidsjaur

Var på skogs SM i Arvidsjaur då jag fick besked att jag kommit med. Det var 10 minuters släpp första rundan. Jessi startade i den senare delen av partiet. Vi fick börja i en slutning med gammal granskog. Efter några minuter så blev hon borta, jag hade sett hur hon gick uppåt.  Vi började gå uppåt och efter ett tag så fick en av domarena se lite av markeringstäcket. Vi gick närmare men såg inte riktigt vilket håll hon stod åt då det var så risigt, när vi nästa var framme så lättade en tjäderhöna en bit från hunden.  Blev ett godkänt fågelarbete. Senare i första rundan så fick en engelsksetter två fågelarbeten. Så när andra rundan började så låg jag tvåa och settern etta. När det sen var jessi tur så gick vi i kanten av en myr. Jag tycker hon sökte riktig bra, efter ett tag så kom hon inte tillbaka efter ett slag upp i skogen. Började gå och söka henne. Men hittade inte igen jessi och började fundera på om jag skulle prova att kalla in henne. Då började vi höra en ripa som kacklade, fick syn på den efter ett tag men ingen hund. Sen flög den iväg,kallade in hunden sen. Men nu hade det gå för långt över dom 10 minuters släpptid som var så vi åkte ur. Det blev settern som vann SM.  Åkte till Arvidsjaur två dagar senare på sisk huvudprov. Startade åter jessi, i första släppet så gjorde hon ett slag åt vänster sen åt höger sen åt vänster och försvann.  Sökte ca 10 minuter sen provade jag kalla på henne. Hon dök strax upp, tittade på hon och frågade vart hon hade pippin var på jag skickade iväg henne. Hon sprang iväg åt det håll hon kommit från. Vi gick efter och började söka, efter ett tag fick plötsligt skytten se lite av jessis huvud. Hon stod uppe på en ås i granskogen. Vi gick upp bakom henne jag och domaren och hon började avancera i omgångar. Efter 20-25 m så startade en tjädertupp ur ett träd längre fram. Men förlängt att det skulle vara jaktbart.  Sen så hade skytten sett en tjäderhöna som startade i kanten av åsen inom håll, men den såg varken domaren eller jag. Men en påkallad rapportering blev det.  Andra släpp gick hon inget vidare tyckte jag. Sen blev det inget mer då domaren avslutade provet. När vi gick hemåt så släppte jag jessi. Då sökte hon rättbra och efter en stund så tog hon stånd, började gå på en löpa och tog stånd efter en bit mot en vindfälla, reste kort och upp flög en tjäderhöna som skytten galant fällde. Jessi gjorde sen en bra apport på fågel. 

Mike karp med jessi och Tjäder som han fällde.

Inga kommentarer: